ÚVOD | Novinky | 8 Bitů | Příslušenství | Drobnosti | TTL | Kontakt
SAPI-1 | ONDRA | PMI-80 | PMD-85 | klony PMD-85 | klony SM50/40 | PETR | PLAN-80A | IQ151 | TNS | FK-1 | HVĚZDA | SP 830 | PCS 1-QR6000
ZPS | Technické prostředky | Programové vybavení | Dokumentace
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
B A S I C EXP ( V 5.0/G )
DNE: 24.3.87
(C) 1986 TESLA DIZ BRNO [PERINA]
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
BASIC EX(TEND OF) P(ASCAL) JE SHORA KOMPATIBILNI S
BASICEM V4.0 EX A VE VERZI V5.0/G JE ROZSIREN O NASLEDUJICI
GRAFICKE PRIKAZY. BASIC EXP JE URCEN PRO MIKROPOCITACE
SAPI-1 A ONDRA.
RESERVOVANA SLOVA (BASIC EXP V5.0):
-----------------------------------
ABS AND ASC ATN AUTO BEEP BEG BEND BYE
CALL CHR$ CLEAR CLOSE CLS CODE CONT COS CURS
DATA DEF DEG DELETE DIM DO ELSE END ENDF
ENDP END EXP FILL FIND FN FOR FRE FUNC
GET GOSUB GOTO HEX IF INKEY INP INPUT INT
INTRP LEFT$ LEN LET LIST LLIST LOAD LOADB LOG
MID$ MODE NEW NEXT NOT ON OPEN OR OUT
PEEK POKE POS PRINT PROC PTR PUT READ REM
REPEAT RENUM RESTORE RETURN RIGHT$ RND RUN SAVE SAVEB
SAVEP SEEK SGN SIN SPC SQR STEP STOP STR$
TAB TAN THEN TO TRON TROFF TRSTEP UNTIL USING
USR VAL VAR WND WAIT WEND WHILE XOR
! @ + - / * ^ = &
# ( ) < > .
POZNAMKA: ONDRA MA MISTO MODE PRIKAZ FAST.
GRAFICKE PRIKAZY (BASIC EXP V5.0/G):
------------------------------------
AXES COLOR CLSG DRAW FILL GETP DEF CODE DEF FILL
GETX GETY LABEL MOVE PLOT SCALE DRAW INPUT
POPIS GRAFICKYCH PRIKAZU:
=========================
SCALE XMIN,XMAX,YMIN,YMAX
NASTAVENI MERITKA PRO ZOBRAZOVANI. HODNOTY MEZI "MIN"
A "MAX" SOURADNICI SE ZOBRAZI V RASTRU X(0-319 PIXLU)
A Y(0-239 PIXLU).
PR/ SCALE 0,319,0,239 ! ODPOVIDA FIX MODU
SCALE -1,1,-1,1
CLSG[N] ....... VYMAZ GRAFICKE PAMETI. PARAMETR N (BITOVA MASKA) UMOZNI
ZAPLNIT PAMET HODNOTOU "N".
PR/ 10 CLSG ! VYMAZ PAMETI
11 CLSG 255 ! ZAPLN PAMET
COLOR N[,M] ... NASTAVENI MODU ZAPISU A POPRIPADE I PERA.
N .. MOD ZAPISU CARY:
N=0 .. NETVORI SE CARA (PERO NAHORE)
N=1 .. ZAPIS CARY JE REALIZOVAN FUNKCI "XOR"
N=2 .. ZAPIS CARY JE RIZEN HODNOTOU PERA
"1"..ZAPIS,"0"..VYMAZ
N=3 .. VYMAZ CARY
M=PEN..NASTAV PERO. VIZ POVEL MOVE.
PLOT X1,Y1[,PEN1][;X2,Y2[,PEN2]]...[XN,YN[,PENN]]
SPOJI UVEDENE SOURADNICE CAROU, JE MOZNO ZADAT
TYP CARY.
PR/ MOVE 3,3 ! NASTAV POCATEK CARY
PLOT 20,20 ! OD POLOHY CURSORU (3,3) UDELA
! CARU DO BODU (20,20)
PLOT 30,30;X+3,X;X-5,30 !LOMENA CARA
PLOT 10,10,255
MOVE X,Y[,PEN]
NASTAVENI POLOHY CURSORU A TYPU CARY.
PEN ..0 RUSI CARU
PEN ..255 PLNA CARA
PEN ..HEX(55) TECKOVANA CARA
PEN ..HEX(F5) CERCHOVANA CARA
PR/ MOVE 0,0
MOVE 0,0,255
AXES X,Y[,PEN]
VYMALUJE OSY S PRUSECIKEM X,Y.
PR/ AXES 0,0
AXES 20,20,HEX(5F)
GETP .......... DOSADI HODNOTU PIXLU (0 NEBO -1), ADRESA JE NASTAVENA
OPERACI (MOVE,PLOT,LABEL..).
PR/ 10 MOVE 0,0
20 IF GETP=0 THEN PRINT "VOLNE POLICKO"
POVELY VE FIX MODU (NEUVAZUJE SE SCALE)
---------------------------------------
LABEL MX,MY;"TEXT"
V DANEM ZVETSENI MX A MY ZOBRAZI TEXT JAKO "PRINT".
ZOBRAZUJE ZNAKY OD " "...."Z" A IGNORUJE CR,LF.
PR/ LABEL 1,1;"BASIC"
MOVE 30,20:LABEL 2,2;"EXP" ! VZDY NASTAVI HODNOTU
! PEN =255
PR/ 10 A$="TESLA"
20 LABEL 2,5;A$
DEF CODE ADR;DATA,DATA...DATA
UZIVATELSKY DEKLAROVANY TYP PISMA (5BYTE=1PISMENO).
OD KODU 60H - 1. PETICE, 61H DRUHA ..., 62H TRETI ..
ADR UDAVA ADRESU, NA KTEROU SI UZIVATEL ULOZI TABULKU.
PR/ 9 DEF CODE HEX(4300);7F,3E,1C,C,8,FF,FF,FF,FF,FF
10 FL$=CHR$(HEX(61)) ! KOD PLNEHO POLICKA
11 SIPKA$=CHR$(HEX(60)) ! KOD SIPKY
120 LABEL 3,3;"PLNE POLICKO",FL$;" SIPKA";CHR$(HEX(60))
FILL MX,MY[,PEN]
VYPLNI PLOCHU O VELIKOSTI MX,MY OD CURSORU.
MX,MY = MAX. 255; 0 ODPOVIDA HODNOTE 256.
KURSOR POSOUVA JEN V OSE X.
PR/ FILL 2,2,255
**
----->**< NOVA POLOHA CURSURU
DEF FILL MX,MY;HEX-DATA,HEX....;MX,MY;HEX-DATA...HEX-DATA
VYMALUJ PLOCHU O SIRCE N*8 PIXLU. DELKA RADKY JE URCENA
POCTEM HEX-BYTE MEZI ";". PO DOSAZENI ";" SE POKRACUJE
V KRESLENI O RADEK VYSE. VYSKA JE DANA DELKOU SEZNAMU
MX,MY - MERITKO V OSE X,Y (JAKO U "FILL").
GETX .......... FUNKCE, KTERA PRIRADI DO PROMENE HODNOTU CURSORU
V OSE X.
GETY .......... FUNKCE, KTERA PRIRADI DO PROMENE HODNOTU CURSORU
V OSE Y.
PR/ PRINT "SOURADNICE JE:";GETX;GETY
DRAW "C2:M0,0:XA$:P10,18:V+3,-5,255;-3,10"
------------------------------------------
POVEL DRAW PREDSTAVUJE ZAKLADNI POVEL PRO PRACI VE FIX-MODU,
T.J. BEZ OHLEDU NA NASTAVENE MERITKO. JE TO VLASTNE GRAFICKY
JAZYK URCENY PRO SNADNE A RYCHLE ZOBRAZOVANI PLOSNYCH
OBRAZCU. ZA POVELEM "DRAW" MOHOU NASLEDOVAT JEDNOTLIVE
PRIKAZY, KTERE JSOU VZAJEMNE ODDELENY ZNAKEM ":".
SEZNAM JEDNOTILVYCH PRIKAZU:
----------------------------
M X,Y[,PEN] ..MOVE - NASTAV NA ABSOLTNI X,Y.
P X,Y[,PEN][,X1,Y1...XN,XN[,PEN]] .. PLOT
..KRESLI CARU, KDE X,Y JSOU ABSOLUTNI SOURADNICE.
S N,M[,PEN] ..SET - NASTAV NA RELATIVNI SOURADNICI; (N,M)..JSOU
PRIRUSTKY V OSE X,Y.
V N,M[,PEN] ..VECTOR - KRESLI CARU; (N,M) JSOU PRIRUSTKY V OSE X,Y.
PR/ DRAW M0,0:V+123,10:V-12,-3:S-100,0
R N[,PEN] ..RIGHT - DOPRAVA O N PIXLU.
L N[,PEN] ..LEFT - DOLEVA O N PIXLU.
D N[,PEN] ..DOWN - DOLU O N PIXLU.
U N[,PEN] ..UP - NAHORU O N PIXLU.
C M[,PEN] ..COLOR (VIZ POPIS POVELU).
X NAME$ ..ODKAZ NA JINY STRING, KTERY SE ZACNE PROVADET.
TENTO STRING MUSI BYT UKONCEN ZNAKEM "!".
POTOM SE POKRACUJE V PROVADENI PUVODNIHO POVELU.
! ..UKONCENI VNORENEHO STRINGU.
PR/ 100 DRAW "M0,23:P120,-3;5,122:XA$:V56,-12"
110 A$="V12,12:V-12,0!"
DRAW INPUT A$
CTI A ZAPISUJ DO STRINGU A$ OBRAZEC, KTERY BUDES
VYKRESLOVAT NA OBRAZOVCE.
RIZENI ZAPISU:
--------------
R,L,D,U ..... POHYB KURZORU (ONDRA: SIPKY KURZORU).
V ..... ZAPIS RELATIVNI CARU (ONDRA HOME).
S ..... PRENES KURSOR RELATIVNE.
CR ..... UKONCI STRING (MAX DELKA=120 ZNAKU).
POVELY INTERPRETU VZTAZENE KE GRAFICE:
======================================
LOAD G ........ ZAVEDE DO GRAFICKE PAMETI NOVY OBSAH.
SAVE G ........ ZAPIS OBSAHU GRAFICKE PAMETI NA VNEJSI PAMET.
.
ÚVOD | Novinky | 8 Bitů | Příslušenství | Drobnosti | TTL | Kontakt
SAPI-1 | ONDRA | PMI-80 | PMD-85 | klony PMD-85 | klony SM50/40 | PETR | PLAN-80A | IQ151 | TNS | FK-1 | HVĚZDA | SP 830 | PCS 1-QR6000
ZPS | Technické prostředky | Programové vybavení | Dokumentace